Zgodovina

Že več kot 100 let sodelovanja s strokovnjaki

Leta 1903 je bilo izdelano prvo gospodarsko vozilo: 24 Horse Power (24 konjskih moči). Od takrat že več kot stoletje na voljo vse bolj raznolik nabor modelov, ustvarjenih za izpolnjevanje potreb vsakega obdobja.
Potujte po obdobjih in odkrijte, kako je bila blagovna znamka ustvarjena ter kako je rasla z razvojem in naraščajočo priljubljenostjo svojih vozil.

1901–1910

1901: Novo ustanovljeno podjetje Fabbrica Italiana Automobili Torino je na razstavi v Milanu predstavilo dva omnibusa in revolucionarno prikolico za gasilce. To je utrlo pot za predstavitev prvega pravega tovornega vozila Fiat – 24HP.

1903: Proizvodnja lahkih gospodarskih vozil se je začela z modelom 24 Horse Power. Njegovo ime izhaja iz moči motorja, merjene v tedanjih konjskih močeh parnega stroja. Vozilo je bilo majhno (približno enake velikosti kot današnja vozila), omogočalo pa je uporabnost in nosilnost kot pri pravem tovornem vozilu. Na tovorni površini iz suhega lesa je bilo mogoče prepeljati do 4.000 kg blaga.
Revolucionarna narava modela 24HP je zahtevala izdelavo treh eksperimentalnih prototipov. Izvedeni so bili različni preizkusi, model 24HP pa se je na vseh odlično izkazal. Zanimanje zanj so pokazale celo oborožene sile.

1906: Model 24HP so izdelali v majhni seriji, njegov naslednik, »kočija na lastni pogon« 18-24HP pa je požela velik uspeh in je bila izdelana v veliko primerkih.

1911–1920

1911–1915: Začela se je proizvodnja prvih »pravih gospodarskih vozil«.

Proizvodnjo so spodbudile zlasti potrebe prve svetovne vojne. V tem obdobju je izvoz predstavljal zelo pomemben delež prihodkov torinske tovarne. Vojska je postala najboljša Fiatova stranka, tako da je Fiat kmalu začel dobavljati lahka gospodarska vozila vojnim ministrstvom Francije, Rusije, Grčije in Velike Britanije.

1911: Predstavljen je bil model 1F (F kot »furgon«, tj. dostavno vozilo), prvo vozilo s karoserijo pravega dostavnega vozila. To okretno vozilo z delovno prostornino 1.846 cm³ in nosilnostjo 500 kg je nastalo na osnovi šasije vozila TIPO 1 ter je bilo odlična rešitev za storitve na kratkih razdaljah. Zaradi tega je Britanska pošta kupila več teh vozil.

Istega leta je bila predstavljena tudi robustnejša izpeljanka modela TIPO 2 iz leta 1910 – model 2F z delovno prostornino 2.813 cm³, močjo motorja približno 15 kW (20 KM) in nosilnostjo 1.000 kg. Različica tovornega vozila s ponjavo je bila predstavljena kot vojaški tovornjak, ki se je pogosto uporabljal za prevoz ljudi in blaga. To različico je uporabljala tudi britanska kraljeva mornarica.

1921–1930

1922: Po gospodarski krizi leta 1921 so številni pokazatelji nakazovali okrevanje. Prometni predpisi so bili reformirani (ukinjena je bila cestna taksa in uvedene so bile registrske tablice po pokrajinah), marca leta 1923 pa so se začela dela na glavni cesti Milano–Laghi, prvi cesti, na kateri je bil poseben vozni pas za gospodarska vozila.

1925: Ob upoštevanju trenutnih sprememb se je družba Fiat odločila, da okrepi vlaganja v proizvodnjo gospodarskih vozil. Razširili so paleto vozil ter ponudbo ločili glede na nosilnost, velikost in prostornino motorjev. V tem obdobju se je začel uveljavljati izraz »lahko gospodarsko vozilo«.
Različna lahka tovorna vozila, med drugim 502F, 503F, 505F, 507F in 509F, so bila odgovor na vse večje povpraševanje po vozilih, ki bi izpolnila posebne delovne in prevozne zahteve (vključno z vozili za posebne namene  kot so na primer reševalna, gasilska ali poštna vozila).

1928: Družba Fiat si je prizadevala za pospešitev rasti cestnega prevoza blaga. Tako je podprla načrtovano gradnjo ceste Torino–Milano, glavne ceste, ki naj bi povezala dve najpomembnejši proizvodni središči v Italiji.Ustanovila je tudi družbo za prodajo vozil SAVA (Società anonima vendita autoveicoli), ki je omogočala nakup vozila na obroke in spodbujala prodajo.

1931–1940

Družba Fiat vzpostavi sodelovanje z drugimi torinskimi blagovnimi znamkami, specializiranimi za proizvodnjo vozil, da bi tako optimizirala stroške in odprla pot obetavni prihodnosti.

1932: Izdelano je dostavno vozilo Balilla Van, ki temelji na majhnem tovornem vozilu 508. »Pritlikavec«, kot je bil vzdevek tega novega vozila, je bil lahek, okreten in preprost za vožnjo. Predstavljal je tovorno različico slavnega vozila Balilla. Ponašal se je z udobjem, nizko porabo goriva, najvišjo hitrostjo 75 km/h ter nosilnostjo med 320 in 380 kg. Požel je velik uspeh: v 5 letih je bilo proizvedenih 113.000 modelov Balilla – vključno s številnimi tovornimi različicami!
Iz tega obdobja je tudi prvi Fiatov tovornjak z dizelskim motorjem, ki je bil zasnovan posebej za prevoz blaga. To je bil model 621, ki je ponujal nosilnost 2.250 kg, zaprto kabino z dvoje vrat, stekla, ki jih je bilo mogoče spustiti, vetrobransko steklo s stranskim odpiranjem, keson z zložljivimi stranicami in zadnjimi vrati ter možnost namestitve kovinskih blatnikov, ki so podpirali nepremočljivo ponjavo.

1934: Bencinskemu motorju z močjo 33 kW (45 KM) je bil dodan dizelski motor s štirimi valji in močjo 40 kW (55 KM). Ampak to še ni vse. Uspešna serija 621 je ob dizelskih in bencinskih motorjih ponujala še različice na električni pogon, v katerih so bile baterije shranjene pod potniškim prostorom.

1941–1960

V prvi polovici 40. let je proizvodnja vozil Fiat močno upadla, kar je bila posledica neugodnega poteka vojne, v kateri je sodelovala Italija, ter bombardiranj, ki so razdejala Torino, Fiatove tovarne in številne manjše tovarne streliva.
Družba Fiat je razumela, da gospodarski razvoj ne zadeva samo velikih industrij, temveč tudi majhna, neodvisna podjetja. Trgovci in obrtniki so potrebovali prevozna sredstva, ki bi ustrezala njihovim zahtevam in jim omogočila prevoz majhnih količin blaga, vzorcev ali opreme. Pri Fiatu so to vizijo uresničili leta 1947.

1947: Zaradi odlične prodaje vozila 1100 so se pri Fiatu odločili za proizvodnjo različic, izpeljanih iz gospodarskih vozil.
Fiat 1100 ALR je bil eden prvih modelov gospodarskih vozil, proizvedenih takoj po vojni. Zaradi tega ter izjemnih in edinstvenih lastnosti je model 1100 ALR kmalu postal eden od simbolov italijanskega preporoda. Opremljen je bil z zanesljivim motorjem, izjemno vzdržljivim menjalnikom ter odporno in vsestransko šasijo, ki jo je bilo mogoče prilagoditi številnim možnostim uporabe (v kmetijstvu, industriji ter pri prevozu oseb in blaga). Velja za predhodnika vseh poznejših modelov gospodarskih vozil.

1961–1970

1967: Zaradi uspeha, ki ga je dosegel model multipla 600, so pri Fiatu prenovili ponudbo gospodarskih vozil in predstavili model Fiat 238, veliko dostavno vozilo, zasnovano na mehaniki modela Primula (Autobianchi), opremljeno z 1,2-litrskim motorjem, ki je razvil moč 32 kW (44 KM) in najvišjo hitrost 105 km/h.
Model Fiat 238 je družba Fiat proizvajala med letoma 1967 in 1983. Že od predstavitve je bil na voljo v več različicah: dostavno vozilo, tovorno vozilo, šasija s kabino, vozilo za prevoz oseb in reševalno vozilo. Ta filozofija je v veliki meri vplivala na poznejša modela Fiat 242 in Fiat Ducato.

1971–1980

Sredi 70. let se je družba Fiat reorganizirala in specializirala za različne sektorje. Proizvodnja industrijskih vozil se je ločila od proizvodnje osebnih vozil. Leta 1975 je bila ustanovljena blagovna znamka IVECO (to je pomemben dogodek v zgodovini cestnega prevoza blaga). Tako se je rodila blagovna znamka Fiat Light Commercial Vehicles (lahka gospodarska vozila Fiat), ki je na trg prinesla modele 242, 850T, 900T in Fiorino 127 (ki je bil izdelan v Braziliji, kjer se še vedno proizvaja).
Fiat 242, ki so ga proizvajali do leta 1987, je prevladoval na trgu v 70. letih. Odlikovali so ga trpežnost, zanesljivost, nizek nakladalni prag in ravno tovorno dno. Na voljo je bil tudi v posebnih različicah, denimo za javni in mešani prevoz, ter v inovativni in najbolje prodajani različici za prosti čas, ki je omogočala predelavo v avtodom.
V Italiji in v Evropi se je pojavilo čedalje večje povpraševanje po majhnih dostavnih vozilih za prevoze po mestu in povezave med mesti.

Družba Fiat se je na to odzvala z modelom 127 Fiorino, prvim majhnim dostavnim vozilom, ki je bilo proizvedeno v Italiji. Model Fiorino je temeljil na modelu 127, najbolje prodajanem vozilu v Evropi, ter je ohranil vse mehanske značilnosti in udobje, obenem pa ponudil nosilnost 360 kg, vključno z voznikom. Vrsta prednosti ga je razlikovala od konkurence: spojler, pregrada v kabini (ki jo je bilo mogoče odstraniti po delih) in zadnja vrata s ključavnico, ki so se odpirala do 90°.

Med novostmi leta 1978 ne smemo pozabiti omeniti različice Panorama modela 238E, vozila z 9 sedeži, ki je bilo zasnovano kot odgovor na nove potrebe po prevozu skupin. To vozilo je zasnovano za prevoz 9 ljudi na delo ali na počitnice ter ponuja velike prihranke pri porabi goriva, zato je hitro postalo popolna rešitev za različna področja uporabe, na primer hotele, družbe za dajanje vozil v najem, organizacije in športne ekipe.

1981–1990

1981: To leto je zaznamovala predstavitev revolucionarnega dostavnega vozila Ducato x2/12. Novi model je bil zasnovan na osnovi oblike iz leta 1978, njegov cilj pa je bil ponuditi lahko gospodarsko vozilo, ki bo uspešno po vsej Evropi. Modelu DUCATO x2/12 je sledil model DUCATO x2/30. Ne le, da je bil cilj dosežen, temveč so rezultati presegli vsa pričakovanja. Uspeh potrjuje dejstvo, da se model po več kot 25 letih še vedno proizvaja.
Leta 1981 so razvili tudi poltovornjak Fiorino pick-up, da bi izpolnil vse večje potrebe po dodatnih različicah gospodarskih vozil, od dostavnih vozil do poltovornjakov.

1991–2000

Modelu Ducato v 90. letih sledijo drugi uspešni modeli: Scudo, Doblò in njihove različice dostavnih vozil, ki izhajajo iz različnih modelov vozil.

1995: Predstavljen je bil model Scudo kot novo lahko dostavno vozilo za strokovnjake, ki so iskali kompaktno dostavno vozilo z veliko nosilnostjo in podobnim načinom vožnje kot pri osebnem vozilu.

2000: Model Doblò, ki ga proizvajajo v Turčiji, je bil na italijanskem trgu predstavljen leta 2000, na drugih mednarodnih trgih pa leta 2001. Nemudoma je dosegel izjemen uspeh.
Leta 2000 so pri Fiatu razvili tudi koncept poltovornjaka – ki je bil prvič predstavljen leta 1981 z modelom Fiorino – in nastal je model Strada, poltovornjak iz družine Palio.

2001–danes

Blagovna znamka Fiat Professional se je še naprej krepila. Skupina je popolnoma prenovila ponudbo proizvodov in predstavila nove modele.

2006: Predstavitev novega Ducata. Zaradi prepoznavnega in najspodobnejšega sloga, odličnega udobja in vrhunske zmogljivosti, izboljšane telematske in varnostne opreme ter nizkih stroškov vzdrževanja je novi Ducato prejel številna priznanja mednarodnega tiska za najboljše vozilo za predelavo za prosti čas.
V istem letu je model Doblò Cargo prejel prestižno nagrado »International Van of the Year 2006« (mednarodno dostavno vozilo leta 2006) zaradi izvirne oblike, novih različic z dolgo medosno razdaljo, živahnih motorjev – dizelskega motorja MultiJet in motorja Natural Power – ter večje nosilnosti in tovorne prostornine.

2007: Predstavljen je bil novi Scudo, ki je združeval značilnosti osebnega vozila (ravni zmogljivosti, okretnost in udobje) z običajnimi značilnostmi gospodarskega vozila (prostor, preprosto natovarjanje in zanesljivost). Novi Scudo je uveljavljenim prednostim prejšnjih modelov dodal celotno ponudbo vozil za prevoz oseb.

2008: Leto predstavitve novega Fiorina, ki je bil zasnovan za izpolnjevanje najnovejših zahtev mestnega prevoza blaga. Ta model je zlasti primeren za strokovnjake, ki veliko časa preživijo za volanom ali dostavljajo blago (denimo obrtnike, vzdrževalce, storitvena podjetja in dostavljavce hitre pošte). Zaradi edinstvenosti, inovativnosti, izvirnosti, dinamičnega sloga, prostornosti, kompaktnosti, preprostega natovarjanja, okretnosti v prometu in cenovno ugodnega vzdrževanja je novi Fiorino prejel prestižno nagrado »International Van of the Year 2009« (mednarodno dostavno vozilo leta 2009) kot varno in okretno vozilo, ki lahko »pride, kamor druga vozila ne zmorejo«.

2010: Novi Doblò Cargo je postal svetla zvezda. Tovorna prostornina do 4,6 m3, nosilnost do 1 tone in dolžina tovornega prostora do 3,4 metra; poraba goriva po NEDC 4,8 l/100 km, doseg 1.250 km in emisije CO2 samo 126 g/km z motorjem 1.3 MultiJet II Euro 5 s 66 kW (90 KM). To je edini model v tem segmentu z vzmetenjem Bi-link. To rekordno dostavno vozilo je prejelo nagrado Van of the Year 2011 (dostavno vozilo leta 2011).
Predstavljen je bil tudi model 2011 Fiorino s posodobljenimi motorji, armaturno ploščo, barvami notranjosti in karoserije ter tehničnimi vsebinami. Novi Doblò Cargo – zdaj na voljo tudi v različici Natural Power – je prejel nagrado Europe’s Van of the Year 2011 (evropsko dostavno vozilo leta 2011).

2011: To je bilo znova leto modela Ducato, saj je bil predstavljen najnovejši model. Ducato je najbolje prodajano vozilo že trideset let, skozi 5 generacij pa je spisal že nešteto zgodb o uspehu. Od leta 1981 je bilo prodanih več kot 2,2 milijona vozil po vsem svetu.
Novi Ducato še vedno izstopa z izvirno obliko in vključuje popolnoma novo ponudbo motorjev, vključno s štirimi novimi motorji Euro 5turbodizelskimi motorji z neposrednim vbrizgom MultiJet, močjo od 95 kW (115 KM) do 130 kW (177 KM) in 5- ali 6-stopenjskimi menjalniki. Najnovejši motorji omogočajo revolucionarne ravni porabe goriva in emisij CO2 (od 6,4 l/100 km in 169 g/km, ne glede na uporabo in konfiguracijo).

Doblò Cargo, rekordno vozilo, ki še vedno preseneča, je zdaj na voljo v različici Work-Up. To je zanesljiv in vzdržljiv pomočnik z razmerjem med velikostjo in nosilnostjo brez primere. Njegova prednost je dno kesona iz vezane plošče: z dolžino 2,3 m, širino 1,82 m in 4 kvadratnimi metri površine. Nanj lahko naložite največ 3 evropalete ali 33 zabojev sadja: ves prostor, ki ga potrebujete za tovor.

2012: Novi Fiat Strada je bil predstavljen kot naslednik modela, ki je vodilni na južnoameriškem trgu lahkih gospodarskih vozil. S kar 127.800 prodanimi vozili po vsem svetu se je leta 2011 model Strada izkazal kot drugi najbolje prodajani model znamke Fiat Professional za modelom Fiat Ducato.
Novi Fiat Strada ponuja 3 pakete opreme – Working, Trekking in Adventure – ter 3 možnosti karoserije – s kratko kabino, z dolgo kabino in z dvojno kabino – kar skupaj pomeni 6 različic.

Najpomembnejša novost je dvojna kabina pri različicah Working in Adventure, ki omogoča udobno vožnjo 4 potnikov z nosilnostjo do 650 kg.